Världen är full av olika sorts människor. Olika intressen, behov och känslor leder oss framåt genom dagarna. Varenda liv är unikt men man kan också hitta gemensamheter som för folk tillsammans.
Ibland kan den här gemensamheten vara en erfarenhet, en känsla att man blivit hjälpt.
Det var en sådan erfarenhet som tre vanliga, från förut till varandra okända människor, delade en dag. De här tre personerna var på väg till sina egna vardagens uppgifter klockan nio en morgon. De hade ingen aning om varandra men ödet hade bestämt att deras liv skulle föras tillsammans på något sätt den här vardagen. Alla tre av dem behövde nämligen hjälp.
En av dem klädde på sig brandmannens uniform, en annan öppnade dörren till sin affär och den tredje satt igång datorn i hans hemkontor. Alla hade framför sig en arbetsdag, men ytligt verkade dagen de hade framför sig vara mycket annorlunda från varandras. Runt 12 började de dock hända.
Tre samtal
Brandkåren hade larmats för att släcka en brand i ett litet hus. Lågorna hade fått sin början från nedre våningen och rökpelaren hade slagit hårt mot brandsläckarna. Tack vare brandsläckarna och brandkårens mod, fick de branden någorlunda i kontrol. Branden hade inte blivit helt släckt ännu då brandmannen fick oroväckande information: mellanbjälklagen var fyllt med spån, som kunde lätt tändas ifall en glödande trädbit skulle råka hamna i fel ställe. Brandmannen såg en potentiell skräckscen framför sig och bestämde sig för att ringa ett samtal.
Affärsägaren stog mellan frysarna och kände hur svetten rann nerför hans rygg. Det var en sorglig syn: arbetarna förde de frysta produkterna med snabb takt in i frysrummet. Smulten glass, mjuka paket och vatten på golvet. Det var saker som man inte vill se i närheten av frysarna. Affärsägaren började tänka i huvudet på vad situationen kan leda till och bestämde sig för att ringa ett samtal.
Arbetsdagen på hemkontoret hade varit full av stress. Ingenjören hade bestämt sig att äta en bättre lunch. Efter att han ätit färdigt satt han på kaffepanna i köket för att förbereda sig för resten av arbetsdagen. Efter att ha gått på toan blev det igen orsak för panik. Vattnet i toaletten spolade inte utan istället började det översvämma ut på golvet. Hur skulle det här lösa sig, och dessutom hjälpte det inte att ett möte skulle börja om en halvtimme. Ingenjören kollade på det översvämmande smutsvattnet och bestämde sig för att ringa ett samtal.
Allt väl till slut
I 24 Centers kontor hade morgonen gått lugnt. Kaffet var drucket och arbetarna höll på med sina arbetsuppgifter. Ungefär klockan 12 fick kundbetjäningen samtal från 3 olika personer som behövde hjälp. De satt genast igång, för nu behövdes det hjälp.
Strax efter parkerade en högeffektssugbil framför huset som ännu rykte en aning, en sugbil backade in på ingenjörens gård och kylteknikern skakade hand med affärsägaren. Fastän de inte kände varandra och hade helt olika arbetsmiljöer så hade de fått dela med varandra en erfarenhet. Alla tre behövde hjälp och alla tre fick känna lättnad då de fick hjälp.
Brandmannen for lättad tillbaka till brandstation. De hade släckt branden och faran var över. Han var redo för nästa utryckning.
Affärsägaren stod nöjd bakom disken och var glad över att ha fått snabbt hjälp med frysarna, nu behövde glassen inte smälta längre. Han var redo för att betjäna kunderna.
Ingenjören hällde upp kaffe i sin kopp och tittade nöjt på toaletten som bara för en stund sedan höll på och svämmade över med smutsvatten. Han var redo för mötet som skulle börja inom kort.
Och 24 Centers kundbetjäning fortsatte jobba på som vanligt. De är alltid redo att hjälpa – både dag och natt!
Dessa artiklar kan intressera dig
Förläng livstiden på din luftvärmepump
Förläng livstiden på din luftvärmepump med regelbundna åtgärder – så här rengör du enheten själv Luftvärmepumpen håller sig i gott skick i 12–15 år med
10 sätt att spara energi
Tiden för årets högsta elkonsumtion är här, och många kommer ihåg förra vinterns toppar i elräkningarna. Vi uppmuntrar till att fortsätta spara el, eftersom små
Via 24 Center får du precis de rätta proffsen för utmaningarna i ditt hem
I hemmet, på stugan eller på jobbet kan olika tekniska problem uppstå, som oväntade nödsituationer, olyckor som kräver snabb åtgärd eller installation och reparation av